Aan uw zijde: de eerste 100 jaar Yuri Anime en Manga Review

noem je het Juric of GL, het genre van vrouwen die van vrouwen houden in anime en manga is niet altijd begrepen of gewaardeerd. Erica Friedman‘s nieuwe boek Aan uw zijde: de eerste 100 jaar van Juric anime en manga is een grote stap in de goede richting om daar verandering in te brengen. Een doordachte, leesbare kijk op de geschiedenis van het genre, het boek onderzoekt zijn wortels in het werk van vroege 20e-eeuwse auteurs zoals Yoshiya Nobuko, wiens Hannah Monogatari vestigde veel van de nog steeds in gebruik zijnde tropen, die in de loop van de tijd vooruitgingen zoals series misschien leuk vinden Zoete blauwe bloemen en Ik ben verliefd op villainess blijf groeien Juric verhalen en houd ze relevant voor de lezers van vandaag. Hoewel er een zekere mate van herhaling is, is het boek een must-read voor liefhebbers van genres of diegenen die gewoon geïnteresseerd zijn in het verkennen van queer fictie.

Van bijzonder belang bij de thema’s die in de tekst worden besproken, is een bespreking van wat we eigenlijk doen Telefoongesprek verhalen over lesbiennes. Friedman vertelt ons dat “Juric‘ komt van een speciale pagina in een homoblad waar lesbiennes werden aangeduid als de ‘Lily Tribe’ (Yurizoku). Naarmate de terminologie binnen homo-erotische inhoud is geëvolueerd en veranderd, zijn verhalen over homoseksuele mannen onder de noemer gekomen “BL“, er was een door uitgevers gedreven druk om verhalen over queer vrouwen te noemen als een equivalente term “GL”. Door het hele boek heen werkt Friedman aan het vaststellen van een stevige definitie van: Juric dit is misschien maar marginaal gerelateerd aan wat we het noemen, omdat het belangrijkste is om ervan te genieten, ongeacht iemands geslacht of seksuele geaardheid. Het idee dat Juric is voor iedereen (en ik zal het blijven gebruiken”Juric‘ in deze recensie, aangezien Friedman er voornamelijk op put) een van de belangrijkste ideeën is die lezers uit de tekst kunnen halen, en een die de auteur onderzoekt terwijl ze door het publiek van de verschillende bloemlezingen werkt.

Tales of Girls Falling in Love zijn afgeleid van de verhalen uit de jaren 1920 van Yoshiya Nobuko, waarvan er op het moment van schrijven slechts één in Engelse vertaling beschikbaar is. (gele roos is beschikbaar als e-book en is de moeite van het lezen waard.) Haar werken zijn de oorsprong van wat we nu kennen als “Grade S”-verhalen – romances die zich afspelen op een meisjesschool die vernoemd is naar een dubieuze katholieke heilige, vaak met een soort grote/kleine zus systeem. Friedman’s duidelijke uitleg van dit subgenre van Juric is een geweldige manier om zowel de wortels als de nuances van de Class S-serie beter te begrijpen en, zoals je zou verwachten, is er een heel hoofdstuk aan gewijd Maria waakt over ons, het deconstrueren en analyseren van de meisjes van de serie en de manier waarop hun relaties ons begrip ervan beïnvloeden en vormgeven. Er zijn frequente vergelijkingen van deze titel met: Aardbei paniek!Het parodie gebruik van Class S-tropen, en niet in de laatste plaats de bespreking van beide, maakt dat je beide verhalen opnieuw wilt bekijken, gewapend met Friedmans analyse.

Een ander bijzonder sterk element van de tekst is de historische context rond de publicatie van Juric Serie in het Engels en Japans. Het is duidelijk te zien dat we veel van de fundamentele series in de Engelse vertaling missen, waardoor de gemiddelde lezer waarschijnlijk niet kan graven in een volledige waardering van het genre, en Aan je zijde is hierbij zeer behulpzaam. Hoewel het interessant zou zijn geweest om een ​​uitgebreidere bespreking te zien van de verschillen tussen verhalen die voor vrouwen zijn geschreven en verhalen die met een uitgesproken mannelijke blik zijn geschreven (een onderwerp dat wordt aangestipt maar niet nader wordt uitgewerkt), is de erkenning dat dit vaak twee heel verschillende soorten werk is positief. Het informeert ook de discussies over: Sailor Moon S en Revolutionair meisje Utena, twee grote mainstream-series met zware lesbische thema’s en openlijk vreemde personages die veel fans hebben geholpen het genre in de eerste plaats te vinden. Hoewel de poging om Haruka en Michiru te hernoemen als “neven” nauwelijks raakt – het verdient een essay in een andere context over het uitroeien van queer, wat niet wordt behandeld in dit werk – het belang van hun relatie, en de manier waarop Hotaru met Setsuna wordt opgevoed aan het einde van haar eerste verhaal wordt ze naar behoren getoond in het belang van een gezin van twee (of drie) moeders als functioneel en liefdevol.

De meeste essays in het boek zijn oorspronkelijk elders gepubliceerd, wat bijdraagt ​​aan de herhaling van concepten en inhoud. Echter, in plaats van een nadeel te zijn, geloof ik dat het dient als een hulpmiddel om de belangrijkste punten te begrijpen en hoe Friedmans eigen schrijven en analyse in de loop van de tijd is gegroeid en veranderd, net als het genre. Het nieuwste van de nichegenres (in termen van officiële erkenning in de uitgeverswereld) en een die zich afspeelt in een subcultuur die niet volledig wordt geaccepteerd in de VS of Japan, het is normaal dat afbeeldingen en elementen van zowel hem als onze analyse zouden evolueren na verloop van tijd, en de herpublicatie (met natuurlijk bewerking) van Friedman’s eerdere werken stelt ons in staat dit te eren en ons te concentreren op sleutelconcepten.

Als je een fan bent van Juric of als je gewoon wilt begrijpen over welke elementen of belangrijke teksten van het genre het gaat, dan raad ik je van harte aan dit boek te lezen. Het is zowel een analyse als een liefdesbrief aan het genre, zowel academisch als toegankelijk om te lezen, en zeker de moeite waard.