AI: The Somnium Files – Nirvana Initiative Review: het beste detective-puzzelspel van dit jaar

AI: The Somnium Files – Nirvana Initiative is een meeslepende misdaadthriller die in de tijd springt vanaf het begin tot de laatste momenten. Geschreven door Kotaro Uchikoshi, die ook de uitstekende Zero Escape-trilogie schreef, Nirvana-initiatief is even effectief als een uniek verhaal als een meeslepend vervolg op de jaren 2019 AI: De Somnium-bestanden. Het is een snelle visuele roman doordrenkt van detective-whisky en vol verrassingen om elke hoek.

De game volgt twee hoofdrolspelers: terugkerend personage Mizuki Okiura en nieuweling Ryuki Kuruto. Ze zijn allebei speciale agenten voor ABIS, de Advanced Brain Investigation Squad. Leden van deze eenheid binnen de Tokyo Metropolitan Police Department “psync” met verdachten, met behulp van een grote machine om in hun onderbewustzijn te graven en hun geheimen te ontrafelen.

Het spel springt tussen twee verschillende tijdsperioden met een tussenpoos van zes jaar. Wanneer de rechterhelft van een lijk wordt ontdekt in de eerdere tijdlijn, worden Ryuki en Mizuki allebei naar een bizar konijnenhol gestuurd – hun zoektocht naar de andere helft blijft vruchteloos tot zes jaar later, in het heden. Mizuki en Ryuki hebben elk AI-ballen in hun linkeroogkassen, respectievelijk Aiba en Tama. Het zijn autonome AI die onderzoeken met röntgenzicht of complexe berekeningen ondersteunen.

Nirvana-initiatief is in de eerste plaats een visuele roman waarin Ryuki of Mizuki naar verschillende locaties in Tokio reizen om plaats delict te onderzoeken. Eenmaal op deze locaties kan de speler schakelen tussen röntgen- en thermische beeldvorming om te communiceren met bewijsstukken. Nadat ze al het bewijs hebben verzameld, spelen Ryuki en Mizuki de misdaad na terwijl hun AI Ball-partners komisch doen alsof ze ze opnemen als een tv-show. Tijdens deze segmenten moeten spelers correct bewijsmateriaal selecteren en plaatsen binnen een tijdlijn.

Afbeelding: Spike Chunsoft

Op bepaalde punten duiken Aiba en Tama in “Somnium” kerkers, die manifestaties zijn van de psyche van een personage. Je leert meer over de personages en hun achtergrondverhalen door Somnium-puzzels over hun vorige levens op te lossen. Een egoïstische gek die geobsedeerd is door genetica (grenzend aan eugenetica) heeft bijvoorbeeld een hele kerker gewijd aan het creëren van perfecte menselijke exemplaren.

Alle somniums zijn buitengewoon creatief, zelfs als het verhaal vereist dat je meer dan eens in de somnium van hetzelfde personage moet gaan. Een speciale kerker heet “Kusemon Go” en is een eerbetoon aan de geliefde Pokémon Go. De esthetiek en mechanica passen ook bij het monsterverzamelspel – je moet een deel van de hoofdcast “vangen” en gebruiken om te “vechten” tegen gymbaasachtige NPC’s. Zelfs de muziek van de kerker klinkt alsof hij is gecomponeerd met behulp van de chiptune-routenummers die je in de belangrijkste Pokémon-spellen zou horen.

Nirvana-initiatiefHet script staat vol met verwijzingen naar echte samenzweringstheorieën (de belangrijkste is dat de wereld slechts een simulatie is). Wat ze fascinerend maakt, is dat ze echte wetenschappelijke theorieën gebruiken om ze te verklaren, zoals het holografische principe en het dubbelspletenexperiment. Op deze manier is het verhaal in gelijke mate gegrond en vergezocht – een verleidelijke mix van logica en mysterie. Hoe de personages zulke bizarre, samenzweerderige overtuigingen rechtvaardigen, is ongelooflijk interessant en doet je afvragen of ze misschien, heel misschien, gelijk zouden kunnen hebben.

Het verhaal bouwt op naar een overweldigende climax die een onthulling in de weg staat die alles wat eraan vooraf is gegaan in een nieuwe context plaatst. Ik was al aan het scherm gekluisterd en geobsedeerd door het achterhalen van de motieven en identiteit van de moordenaar achter de moorden op het halve lichaam – maar de wending in de plot zorgde ervoor dat ik de manier veranderde waarop ik toekomstige gebeurtenissen interpreteerde. In de laatste handeling van het spel was ik er bijna zeker van dat er nog een curveball mijn kant op zou komen. Ik verklap niet of dat het geval was.

Een personage gebruikt röntgenzicht in AI: The Somnium Files - Nirvana Initiative

Afbeelding: Spike Chunsoft

Dat helpt ook Nirvana-initiatiefe’s cast van personages is verrukkelijk. Als nieuwkomer in de taskforce wil Ryuki niets liever dan indruk maken op zijn superieuren. Hij staat in schril contrast met de hoofdpersoon van de eerste game, Kaname Date. De perversiteit van Date maakte sommige spelers af, omdat het soms botste met de donkere momenten van het spel.

Ryuki is veel tam, maar hij is omgeven door een sfeer van mysterie. Gedurende het spel geeft zijn dialoog je het gevoel dat er iets mis met hem is. Om Ryuki’s tegenzin te compenseren, maakt Tama, zijn weelderige AI-bal, vaak seksgrappen. Terwijl AI: De Somnium-bestanden‘ veelvuldig gebruik van toespelingen kan gespannen scènes veroorzaken, Nirvana-initiatief is wijzer als het zijn komische reliëf toont. Het weet wanneer het zijn toevlucht moet nemen tot roekeloosheid en wanneer het zijn gruwelijke moorden het complot moet laten bevorderen. In de eerste game was Mizuki ongelooflijk trots op autoriteit, en ik ben blij dat ze haar rebelse persoonlijkheid nog meer in het spel hebben gebracht Nirvana-initiatief. Haar lijnen zijn sarcastisch en grappig, en balanceren vaak Ryuki’s meer letterlijke houding.

Ten slotte wordt alle dialoog, of het nu in de donkerste momenten of luchtige stukjes is, ondersteund door de fantastische Engelse stemacteurs van Corina Boettger en Erika Harlacher, die hun rollen als Mizuki en Aiba opnieuw opnemen. Ook nieuwkomers Stephen Fu en Anairis Quiñones doen het fantastisch als Ryuki en Tama.

In de slaap van een personage in Nirvana Initiative

Afbeelding: Spike Chunsoft

Wat betreft de structuur, Nirvana-initiatief is extreem lineair en daarom beperkend. In de eerste game en in de Zero Escape-serie zorgden Uchikoshi en zijn teams voor boeiende verhalende stroomdiagrammen. Nirvana-initiatiefHet stroomschema van heeft niet zoveel mogelijkheden om gebeurtenissen op uw eigen voorwaarden te verkennen. In plaats daarvan ben je bijna uitsluitend gemaakt om eerst Ryuki’s deel van het verhaal te spelen, en dan dat van Mizuki. Al met al is het een verhaallijn op maat, en het voelt misschien beter hanteerbaar voor spelers die nieuw zijn in de scripts van Uchikoshi — maar ik merkte dat ik dat overweldigende web van verhaalpaden miste om rond te dwalen.

Een ander minpuntje is dat de laadtijden ongewoon lang kunnen zijn, zelfs bij het spelen van de PlayStation 4-versie op PlayStation 5 via achterwaartse compatibiliteit. Het hoofdmenu reageert ook een beetje niet omdat het een paar klikken kost voordat ik de knop voor het opslaan van het spel kan bereiken. Maar geen van deze problemen deed afbreuk aan mijn algehele ervaring, en ik ben geen crashes of baanbrekende dingen tegengekomen.

AI: The Somnium Files – Nirvana Initiative biedt een boeiend verhaal, samen met een aantal geweldige plotwendingen die me volledig overrompelden. Zijn onderzoeken zijn intrigerend en zijn Somnium-kerkers zijn zowel kleurrijk als dreigend. Nirvana-initiatief is een ongelooflijk excentrieke game boordevol levendige personages, verbijsterende puzzels en een overvloed aan rare sci-fi-omwegen. En als het eenmaal op gang is, houdt het niet op. Het zou niet overdreven zijn om te zeggen dat ik er dol op ben.

AI: The Somnium Files – Nirvana Initiative werd op 24 juni uitgebracht op Windows PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en Nintendo Switch. De game is geverifieerd op PS5 met behulp van een pre-release downloadcode voor PS4 die is geleverd door Spike Chunsoft. Vox Media heeft aangesloten partnerschappen. Deze hebben geen invloed op redactionele inhoud, hoewel Vox Media commissie kan verdienen op producten die zijn gekocht via gelieerde links. Je kunt vinden Voor meer informatie over het ethisch beleid van Polygon, klik hier.