Bubble Review – IGN

Bubble streamt nu op Netflix.

Als het gaat om post-apocalyptische verhalen vertellen, is een voor de hand liggende rode draad hoe somber de toekomst van de mensheid is. Of het nu eindigde in een nucleaire oorlog of uitgehongerde zombies, de doemfactor die met deze verhalen gepaard gaat, is buiten de hitlijsten. Duizelingwekkend en gevaarlijk, de bizarre dreiging waarmee de aarde wordt geconfronteerd, komt zeker tot leven in de fantasierijke Bubble, een film van een dreamteam van vier animeschrijvers en regisseurs. Maar het is ook de sleutel tot het ontsluiten van het gesloten hart van een Tokyo-jongere en het geheim om de mysteries achter de voortdurende vernietiging en wedergeboorte van het leven te begrijpen. Het komt allemaal neer op een meeslepend en prachtig stuk sci-fi dat een vaste plaats zou moeten verdienen in de collectie van elke anime-fan.

De film speelt zich af in een vreemde realiteit waar mysterieuze bubbels uit het niets over de hele wereld neerdalen en onderzoekt de impact die deze sferische anomalieën hebben gehad op de menselijke bevolking. De zogenaamde Bubble Fall veroorzaakte een reeks gevaarlijke explosies, waarbij het epicentrum van de explosies afkomstig was van de Tokyo Tower. Wat er nog van de aarde over is, begint te genezen nadat de luchtbellen uiteindelijk zijn verdwenen, maar Japan werd harder getroffen dan de rest toen Tokio vastzat onder een gigantische koepel.

Beste nieuwe anime om naar te kijken (seizoen lente 2022)

Nu de stad, ondanks evacuatiebevelen, geïsoleerd is van de rest van de wereld, komen tieners massaal terug naar het eens zo drukke stedelijke gebied om hardcore parkour te verkennen en te genieten. Ze strijden om basisbenodigdheden en levensonderhoud in wat ze de Tokyo Battlekour noemen, suizen over daken, springen van de resterende bubbel naar bubbel en vermijden enorme zwart gat-achtige anomalieën die bekend staan ​​als “mierenleeuwenkuilen”. Eenling Hibiki (Zach Aguilar in de Engelse dub) is een parkour-expert die een onwaarschijnlijke connectie vormt met de vreemde maar mooie Uta (Xanthe Huynh in de Engelse dub), en we komen er al snel achter dat er veel meer aan haar is dan op het eerste gezicht lijkt .

Het contrast tussen het donkerste moment van de mensheid en een groep tieners die plezier hebben met de hand die ze hebben gekregen, is een van de meest interessante aspecten van Bubble. Het voegt niet alleen drama toe aan de nijpende aard van de situatie, maar het voelt ook veel natuurlijker dan te geloven dat pittige jongeren zouden blijven zitten en gevaarlijke beperkte gebieden zouden vermijden. Ze zouden TikToks maken en deze op Instagram plaatsen. De kinderen van Bubble zijn hetzelfde, alleen oefenen ze sci-fi parkour.

The Bubble Fall, zoals de mensheid het noemt, is eindeloos fascinerend, vooral omdat de film een ​​hele reeks ondersteunende personages introduceert om het te analyseren en zo’n vreemde gebeurtenis te begrijpen. Het is niet zo fantastisch om je voor te stellen dat er op een dag enorme, vluchtige zeepbellen zouden kunnen verschijnen en beginnen te exploderen. We hebben veel vreemdere dingen gezien. Het is een begrijpelijk soort angst, en het idee dat het morgen zou kunnen gebeuren – dat is wat je in eerste instantie aan je stoel kleeft. En Bubble is zich daarvan bewust, waardoor je een reden hebt om je te verdiepen in wat anders een oprechte coming-of-age liefdesbrief zou zijn, zoals zoveel Studio Ghibli-films uiteindelijk worden.

Bubble is echter niet bang om echte tragedie in de mix te gooien, met een mix van personages die zich niet vastklampen aan bekende archetypen en een centraal thema dat niet gemakkelijk kan worden weggewenst of ongedaan gemaakt. De mensheid moet herbouwen na haar catastrofe. En hoewel Uta de sleutel is tot het ultieme begrip van Bubble Fall en waarom Hibiki een connectie met haar heeft, voelt ze zich nooit de Deus ex Machina-redderfiguur waar zoveel anime-films op vertrouwen voor een schone oplossing.

Er is veel hoop in Bubble waardoor het zich onderscheidt van eenvoudige post-apocalyptische modder.

Hoewel het vermakelijk is om meer te weten te komen over de ramp die de overblijfselen van de mensheid treft, is de romance die langzaam opbloeit tussen Hibiki en Uta een van de minder frustrerende voorbeelden van anime-liefde die in recente films te zien is. Hibiki is een introvert met een overgevoelig gehoor, een probleem dat hij niet met iedereen deelt. Het is geruststellend en verfrissend om te zien hoe hij tijd met Uta doorbrengt zonder geforceerd flirten en wil-of-wil-niet-zij-scènes, een herinnering dat liefde zich kan ontwikkelen waar je het het minst verwacht … zelfs als je je letterlijk zorgen maakt over een bubbel die in je gezicht.

Zien hoe de rest van de mensheid in het reine komt met een einde aan het leven, is vreemd begrijpelijk nu we een wereldwijde pandemie hebben meegemaakt die levens blijft eisen. Maar er is veel hoop in Bubble, van een eenvoudige post-apocalyptische sludge tot een romantische onderneming met heldere ondertonen. Zoals we vernemen, waren Hibiki en Uta voorbestemd om samen te komen. Maar de mensheid is, ondanks haar moeilijkheden, ook voorbestemd om te herstellen van wat haar ook scheelt. Zelfs als wat twee individuen – of de hele mensheid – doormaken misschien vluchtig is, is er altijd reden om morgen onder ogen te zien, vooral wanneer het net zo aangenaam en aangenaam tintelend is in zijn inspanningen om te inspireren als Bubble is.