Komi kan niet communiceren Seizoen 2 Aflevering 1 recensie “De winter komt eraan”

Het volgende bevat spoilers voor aflevering 1 van Komi Can’t Communicate seizoen 2, “Winter Arrives”, nu te zien op Netflix.

Het langverwachte tweede seizoen van Komi kan niet communiceren geland op Netflix op 27 april 2022. Het is nu winter op Itan Private High School, maar het koude weer heeft Komi Shoko er niet van weerhouden om 100 vrienden te maken! Tadano Hitihito en Najimi Osana blijven trouw aan hun zijde terwijl een intimiderend nieuw personage in de mix wordt gegooid. Winter Arrives is net zo vermakelijk als altijd, terwijl kijkers kijken hoe Komi door de mijnenvelden van ongemakkelijke sociale interacties manoeuvreert.

Het is de eerste dag na de zomervakantie en er is een nieuwe toevoeging aan Komi’s klasse bewonderaars. De lange, breedgeschouderde, lichtblonde jongen heet Katai Makoto en worstelt nog steeds met sociale angst. Vanwege zijn enorme lichaamsbouw straalt Katai echter een uitzonderlijk heerszuchtig aura uit dat de dood van iedereen die hij tegenkomt bang maakt. Net als bij Komi hebben zijn klasgenoten hun eigen redenering toegeschreven aan Katai’s stilzwijgen, maar in tegenstelling tot Komi hebben ze hem niet het voordeel van de twijfel gegeven.

GERELATEERD: Komi kan niet communiceren: waarom Najimi de beste LGBTQ+-vertegenwoordiger is

nieuweling op het blok

Tadano toont zijn uitzonderlijke empathie en ziet Katai voor wat hij werkelijk is: een nerveuze en bange jongen die zich afgewezen voelt door de rest van de groep. Het blijkt dat Katai geen nieuwe leerling is, maar door zijn overweldigende angst heeft hij de afgelopen zes maanden niet genoeg moed kunnen verzamelen om terug naar school te gaan. In plaats daarvan wijdde hij al zijn energie aan het opbouwen van spieren tijdens de zomervakantie en bleekte hij zelfs zijn haar om de nieuwe look af te maken. Helaas hadden zijn inspanningen het tegenovergestelde effect, aangezien de verlegen, lieve jongeman afstandelijk en, eerlijk gezegd, angstaanjagend is geworden.

Het betoverende effect dat Komi op mensen uitoefent, werd niet verwaarloosd door Katai, die zo gebiologeerd was door haar schoonheid dat zijn knieën letterlijk knikten. Het paar laat zich op de stoel naast haar vallen en krijgt ruzie over wie het meest in paniek kan raken voordat Tadano tussenbeide komt om de stilte te doorbreken, en de jongens worden al snel vrienden. Katai bewonderde Komi openlijk en nam aan dat haar intense blik deel uitmaakte van een les in het belang van oogcontact, en noemde haar ironisch genoeg ‘de ultieme meester van communicatie’.

“Studeren in Nakanaka”

In het tweede deel, getiteld “Studeren in Nakanaka”, realiseert de bende zich dat de komst van de winter ook het begin van het examenseizoen inluidt, en Najimi besluit een studiegroep te organiseren in het huis van Omoharu Nakanaka. Ren Yamai nodigt zichzelf uit (typisch!) maar botst onmiddellijk met de gastvrouw als de twee strijden om Komi’s aandacht. Leuke old-school Pokémon-gevechtsreferenties komen naar voren als Ren en Nakanaka gemene woorden wisselen, tot het punt dat ze concluderen dat alleen een videogame de echte winnaar van hun impasse kan bepalen. Verdergaand met seizoen 1, komt Najimi uit het niets om het spel te winnen en verdient vervolgens de (onofficiële) titel van Komi’s beste vriend.

relaties verkennen

De première van het tweede seizoen van Komi kan niet communiceren toont een vakkundige samenvatting van het eerste seizoen zonder de indruk te wekken van een ongeïnspireerde flashback. Nieuwe kijkers worden meteen aangetrokken door Komi’s onhandigheid als ze in de openingsscène plat op haar gezicht uit bed valt, alleen in haar kamer omringd door foto’s van al haar vrienden. Om fans eraan te herinneren wie alle belangrijke personages zijn, geeft Najimi Komi een notitieboekje en een taak – om de pagina’s te vullen met de namen van haar vrienden. Alle belangrijke personages worden naadloos in de verhaallijn geïntroduceerd in de eerste aflevering, terwijl Komi de relevante details verzamelt, maar een snelle telling onthult dat ze nog 87 vrienden moet maken om haar doel te bereiken.

Het thema voor “Studie in Nakanaka” benadrukte de vraag: wie is de beste vriend van Komi? Ongeacht de persoonlijke concurrentie van Ren en Nakanaka zijn Najimi en Tadano de koplopers in deze race. Het is echter onwaarschijnlijk dat Komi Tadano als vriend wil houden. Tadano blijkt opnieuw Komi’s belangrijkste bondgenoot te zijn, aangezien hij de eerste persoon was die ze benaderde over Najimi’s notebookopdracht. Dit doet denken aan seizoen 1 toen Komi dapper genoeg was om Tadano’s mobiele nummer te krijgen, wat ook de eerste vermelding op haar telefoon was. Tijdens het examen helpen de twee elkaar met briefpapier en kunnen ze zien dat elk een probleem heeft dat uitsluitend is gebaseerd op hun vermogen om elkaars lichaamstaal te lezen. Komi heeft geen woorden nodig om met Tadano te communiceren, aangezien het schattige potentiële stel zo op elkaar is afgestemd dat soms nabijheid alles is wat ze nodig hebben.

Najimi daarentegen lijkt geen bijbedoelingen te hebben, aangezien ze een van de weinige personages is die Komi niet vleit of over haar fantaseert. Misschien wel de meest populaire persoon op school, Najimi heeft een eindeloze voorraad vrienden, maar maakt consequent tijd voor Komi terwijl ze probeert het meisje uit haar (in) comfortzone te duwen. Ze vinden altijd interessante nieuwe manieren om Komi in situaties te dwingen waarin ze moet proberen te communiceren, en tot nu toe zijn Najimi’s capriolen behoorlijk succesvol geweest.

Nieuwe afleveringen van Komi kan niet communiceren Seizoen 2 wordt wekelijks uitgezonden op Netflix, met aflevering 2 op 4 mei 2022.

MEER: De agressief lesbische ondertonen in Komi communiceren niet