Naruto: Kakashi’s Tale – The Sixth Hokage and the Failed Prince Review: The Dark Side of World Peace

Naruto, naast de flitsende gevechten en indrukwekkende technieken die typerend zijn voor een Shonen-serie, is het altijd een verhaal geweest van personages die worstelen om vrede te verzoenen. De ninjawereld wordt geplaagd door dezelfde beperkte middelen en op macht beluste mensen als de echte wereld. Dat betekent dat Ninja binnenkomt Naruto, die in wezen pas sinds hun kindertijd soldaten zijn, fungeren als het leger dat hun dorp, zijn leiderschap en de feodale heren van het land waar hun dorp ligt, in handen heeft. De Naruto anime en manga nemen zelden de tijd om dit quasi-politieke element van de serie te bespreken; Het voelt in ieder geval als een setting die bijna uitsluitend is gereserveerd voor spin-offs en novellen van het verhaal. Naruto: Kakashi’s Tale – The Sixth Hokage and the Failed Prince, vaak gestileerd als Kakashi Retsuden, is een krachtig voorbeeld van wat deze romans kunnen bereiken als ze op bijna elke pagina rond deze setting draaien.

Kakashi met zijn krachtige bliksemtechnieken | Boruto: Naruto Next Generations op Crunchyroll

Het verhaal speelt zich vele jaren na de slotgebeurtenissen van de Vierde Grote Ninja-oorlog in Naruto Shippuden en in het Boruto-tijdperk af. Het titelpersonage, Naruto Uzumaki, is (eindelijk) Hokage, zijn leraar Kakashi Hatake diende als Hokage voor hem, en de wereld is in relatieve vrede. Na de laatste oorlog, toen alle vijf de grote naties werden gedwongen zich te verenigen in één alliantie, handhaafden diezelfde naties die alliantie op een bijna NAVO-achtige manier. Ze stopten met vechten langs hun grenzen ten gunste van internationale samenwerking onder een multilaterale vlag en brede handel. Op dit punt in de Naruto-wereld zijn oorlogsninja’s vaak niet in staat om werk te vinden en een groot deel van de infrastructuur van de dorpen van de belangrijkste naties loopt honderden jaren voor op de originele serie in termen van beschikbare technologie.

Maar ondanks dat alles is niet alles goed. Naties en staten buiten de big five worden nog steeds geteisterd door conflicten en armoede. Renegade ninja’s, met weinig tot geen kansen op werk in massale vredestijd, worden gecontracteerd om land te veroveren en een gebied te domineren. In wezen heeft de intense vrede in de meeste delen van de wereld de negatieve elementen verbannen naar kleinere uitlopers. Dit verhaal volgt Kakashi in een van die regio’s, het land van Redaku, terwijl hij het op verzoek van Naruto onderzoekt.

Schaarste in de wereld van ninja

Het eerste opvallende deel van de roman, zowel voor de lezer als voor Kakashi, is de ongelooflijke armoede binnen de Redaku. Met de rest van de ninjawereld die zo weelderig is, zelfs in vergelijking met de rijkste landen in het oorspronkelijke serietijdperk, voelt Redaku’s intense ellende nog sterker aan. Kakashi leert dat in het tijdperk van de legendarische Wijze van de Zes Paden, de natie een hulpmiddel ontving genaamd Shuigu. Dit magische hulpmiddel voorziet het land van regen. Anders zou er in het geïsoleerde, bergachtige land bijna geen regen vallen. De enige bronnen van water zijn fonteinen verspreid over de hoofdstad en sommige van haar periferieën, maar zelfs deze bieden niet de manier waarop de regen kan. Monarchs of Redaku zijn gezegend met de mogelijkheid om de tool zonder complicaties te gebruiken. De huidige koningin kan dit echter niet.

Kakashi’s reis door de hoofdstad biedt een interessante microkosmos van armoede in een wereld waar (in wezen) magische krachten bestaan. Kakashi geeft water aan een jong meisje dat de dood nadert door uitdroging, simpelweg door het in de palm van zijn hand te laten verschijnen. Hij kan met zijn handen een paar zegels weven en onmiddellijk een put vullen met een capaciteit van vele maanden. In natuurlijke nevenschikking met de oorsprong van dit land, voelt het vreemd dat de Alliantie van Grote Naties ninja’s niet gewoon naar bronnen als deze zou sturen. Of, erger nog, deze malafide ninja’s, nu werkloos, gebruiken hun ninjatalenten niet om op een andere manier te dienen dan te vechten.

Een groot colosseum omgeven door rijtjeshuizen en bekroond door een halve bol
Renegade ninja’s nemen in dit tijdperk zelfs deel aan coliseum-achtige gevechten om de rijken te vermaken | Naruto Shippuden op Crunchyroll

Dit alles spreekt zowel over wat een internationale orde, gebouwd op grote mogendheden, betekent en wat de basis ervan met de geest van de mensen doet. Ninja, ex-soldaten, blijven zichzelf onderhouden op de enige manier waarop ze weten hoe. De alliantie, gebaseerd op het principe van ‘grote mogendheden die grote mogendheden helpen’, weet niet eens dat deze kleine naties bestaan. Ondertussen zou een enkele ninja van hen op een dag een worstelende chakra-stad uit de droogte kunnen tillen.

Conflict op meerdere niveaus en nieuwe oplossing

Terwijl het eerste deel van Naruto: Kakashi’s Tale – The Sixth Hokage and the Failed Prince een beeld wil schetsen van hoeveel een ooit welvarende natie worstelt, gaat de tweede helft over hun reactie op die strijd. Zonder al te veel in detail te treden, implanteert Kakashi zichzelf als leraar in een andere Redaku-stad en leert hij dat het land een oorlog wil beginnen met het Land van Vuur voor nieuw grondgebied en toegang tot essentiële hulpbronnen. Kakashi en zijn nieuwe leerling Nanara, de jongere broer van de koningin, vormen de ruggengraat van de hele roman. Nanara is een lief kind en is bijna dol op verhalen over de Zesde Hokage, hoewel ze Kakashi niet fysiek herkent. Kakashi, een goed gevoel dat hij is, leert Nanara niet alleen schrijven en rekenen, maar ook de morele realiteit van macht. Hij schenkt wijsheid uit de delen van de reis van de zesde Hokage die oude oorlogsverhalen niet vermelden.

Deze quasi-ouderlijke relatie is een prachtige sjabloon voor het soort vrede dat ideaal lijkt in de wereld van Naruto. Hoewel internationale samenwerking idealiter niet de vorm zou aannemen van subversieve operaties, zijn ninja’s met een ongelooflijk potentieel zoals Kakashi die naties helpen zinvol. Binnen het verhaal betekent het feit dat Kakashi zo ongelooflijk sterk is dat het gevecht een achterbank neemt naar de context die als basis dient. Naruto: Kakashi’s Story – The Sixth Hokage and the Failed Prince is in schril contrast met de manier waarop manga en anime oorlog en gevechten in de schijnwerpers zetten, en laat de lezers zien hoe belangrijk beide zijn wie Macht wordt gegeven en hoe controle over een verhaal van invloed is op wat de machthebbers doen om het te behouden haar varianten van vrede. Het einde is verre van perfect (wat is het tenslotte?), maar je zult zelf zien dat het een bevredigende afsluiting is van een intrigerend verhaal.

Naruto: Kakashi’s Tale – The Sixth Hokage and the Failed Prince wordt in het Engels uitgegeven door Viz. Check het op hun website. Uitgelichte afbeelding met dank aan Crunchyroll.