Raft Review: een zee van mogelijkheden

Raft is een nietje geweest in de survival-gameruimte sinds het voor het eerst Early Access betrad in 2018. Nu versie 1.0 eindelijk op Steam is uitgebracht, is het tijd om Redbeet Interactive’s oceaanoverlevings-/verkenningsspel een eerlijke recensie te geven.

Ergens aan de overkant van de zee

Wanneer spelers voor het eerst in Raft laden, bevinden ze zich op een enkel blok hout dat in een schijnbaar eindeloze hoeveelheid water drijft. Gewapend met slechts een plastic haak, moeten spelers middelen verzamelen om zichzelf in leven te houden en een schuilplaats, een vlot, te bouwen.

Er is heel weinig tutorial en onboarding, de game gooit je erin en smeekt je om de rest uit te zoeken. Natuurlijk begon ik mijn haak in het water te gooien, waarbij ik de drijvende houten planken, plastic containers en palmbladeren inhaalde. Ik was al snel in staat om een ​​drilboor voor mezelf te bouwen en mijn vlot uit te breiden, funderingen toe te voegen en mezelf meer ruimte te geven om andere nuttige items te plaatsen.

Na verloop van tijd moet u uw honger- en dorstmeters bijhouden. Wanneer een van beide nul bereikt, verlies je langzaam gezondheid. Hoewel de speler altijd omringd is door water, is het lessen van de dorst niet zo eenvoudig als het opscheppen van wat zeewater en het nemen van een slok. Je moet een luchtreiniger bouwen om hem geschikt te maken voor consumptie. Wat eten betreft, biedt de game een scala aan opties, van landbouw tot vissen tot jagen. In het begin zul je het grootste deel van je tijd wanhopig jongleren om je honger en dorst te stillen, aangezien ze vrij snel uitgeput raken. Dat betekent dat je je uiteindelijk in een comfortabel ritme nestelt, en dan begint het plezier.

Naarmate je meer middelen verzamelt in Raft, krijg je al snel toegang tot veel geavanceerdere versies van de rudimentaire tools en items die je eerder gebruikte. Met Junk Hooks kun je zonder nadenken meer items uit de oceaan halen en met Metal Spears kun je jezelf beter verdedigen tegen verschillende bedreigingen. U kunt ook muren, trappen, daken en meubels bouwen om uw vlot uniek te maken.

Wat Raft zo goed nagelt, is een gevoel van natuurlijke progressie. Nogmaals, er is in wezen geen tutorial, maar de game laat nog steeds heel duidelijk de stappen zien die ik moet nemen om mijn personage en vlot te verbeteren. Toen we met vrienden speelden, realiseerden we ons al snel dat een paar grills en waterzuiveraars niet genoeg waren, dus bouwden we geavanceerde grills en luchtreinigers. Omdat haaien vaak brokken uit ons vlot bijten, begon ik sterker massief hout te gebruiken voor de fundering en deze te versterken met een ijzeren frame.

Toen we het beu waren om met een slakkengang door de oceaan te gaan, maakten we zeilen om onszelf sneller voort te stuwen. Uiteindelijk hadden we de materialen om een ​​stuur en zelfs een motor te bouwen. Voordat we het wisten, was het vlot, dat begon als een verheerlijkt stuk drijfhout, een bruisende gemeenschap met meerdere verdiepingen en secties.

De verloren wereld

Hoewel het vlot een ongelooflijk open einde heeft, is er eigenlijk een verhaal dat langzaam ontrafelt terwijl spelers het verkennen. De oceaan is bezaaid met grote en kleine eilanden om te verkennen. Sommige van deze bevatten opmerkingen over de wereld en gebeurtenissen in de aanloop naar de lancering van je game. Er zijn zelfs NPC-personages om te ontmoeten die je kunt ontgrendelen als speelbare personages.

Mijn vrienden en ik vonden het erg leuk om enkele van de op het verhaal gerichte eilanden te verkennen, omgevingspuzzels op te lossen en de stukjes van het verhaal in elkaar te zetten. Er zijn ook een aantal bezienswaardigheden buiten het eiland om te verkennen waar ik hier niet in detail op zal treden, omdat ze echt gaaf zijn om voor het eerst in je eentje te ontdekken.

Eilanden dienen ook als een andere plaats om te stoppen en middelen te verzamelen. Als je eenmaal voor anker bent gegaan, kun je zien wat de eilanden te bieden hebben. Er zijn bomen om te kappen, handelsposten waar je nieuwe items kunt kopen, en de omringende wateren bevatten meestal klei, metaal en kopererts, die belangrijke bouwcomponenten zijn. Natuurlijk is het niet allemaal zonneschijn en regenbogen, en bedreigingen liggen bijna altijd op de loer in Raft.

diepe blauwe zee

Haaien zijn de belangrijkste vijanden van Raft. Het spel spawnt ze rond je vlot, en je kunt er bijna altijd op rekenen dat er één niet meer dan een paar seconden verwijderd is als je in het water springt. Je kunt ze meestal uitschakelen na herhaalde stoten met een speer of schoten met een pijl. Na een tijdje vond ik haaien gewoon vervelender dan wat dan ook.

Zelfs als je een haai doodt, krijg je maar 1-2 minuten stilte voordat een andere in de buurt verschijnt. Hoewel ik begrijp dat dit wordt gedaan om spelers scherp te houden, voelt het als overkill. Toen ik eenmaal een meer geavanceerde setup had, was het doden van haaien niet erg moeilijk en voelde het als een hele klus wanneer ik het water wilde verkennen. Ook zouden haaien als een groot kwaad moeten voelen, verminderde spawn-snelheid, maar misschien zou meer kracht ervoor zorgen dat ontmoetingen met haaien minder goedkoop en lonend zijn.

Haaien zijn slechts een van de gevaarlijke wezens die je zullen proberen te dwarsbomen tijdens je raftingavontuur. Er zijn varkens, beren en zelfs een gigantische vogel die geen ander doel in het leven dient dan zware stenen op je hoofd te laten vallen.

Ga met de stroom mee

Raft is gemakkelijk een van de meest charmante survivalgames die ik ooit heb gespeeld. Gewoon op mijn vlot staan ​​terwijl het over de golven door een eindeloze hoeveelheid water drijft, is echt ontspannend. Er is ook een groot gevoel van trots en voldoening om te zien wat ik heb opgebouwd elke keer dat ik in het spel laad. Het is een gemakkelijke aanbeveling voor Survival-fans die misschien aarzelden om in Early Access te springen, maar ook voor degenen die net voor het eerst over de game leren.

Deze recensie is gebaseerd op een exemplaar van Raft gekocht bij Steam. Raft is nu beschikbaar op Steam voor $ 19,99.

redacteur

Donovan is een jonge journalist uit Maryland die dol is op gokken. Zijn oudste gameherinnering is het spelen van Pyjama Sam op het bureaublad van zijn moeder in het weekend. Pokémon Emerald, Halo 2 en het originele Star Wars Battlefront 2 waren enkele van de meest invloedrijke titels die zijn liefde voor videogames aanwakkerden. Na een stage bij Shacknews gedurende de hele universiteit, studeerde Donovan in 2020 af aan Bowie State University met een major in omroepjournalistiek en voegde zich fulltime bij het team. Hij is een enorme Star Wars-nerd en filmfanaat die de hele dag met je over films en games zal praten. Je kunt hem volgen op Twitter @donimals_