Stranger Things seizoen 4: deel 1 recensie

Shaun Munro beoordeelt Stranger Things seizoen 4 deel 1…

Het uitgestelde vierde seizoen van Netflix vreemdere dingen – bijna drie jaar na de derde aankomen, deels als gevolg van uitgebreide COVID-gerelateerde productievertragingen – is een chaotisch, fascinerend beest. Het is een bewijs van zowel de uitgebreide, grootschalige verhalen als de genotzucht van de makers die mogelijk werden gemaakt toen de verantwoordelijken de showrunners schijnbaar lieten doen wat ze wilden.

Het feit dat de nieuwe afleveringen van de sci-fi-horrorserie naar verluidt maar liefst $ 30 miljoen per stuk hebben gekost – het gemiddelde budget van een bescheiden, middelgrote genrefilm – weerspiegelt de gerespecteerde reputatie die de onlangs omstreden streamer van de show eraan schonk.

En moedig, dit nieuwe zevendelige verhaalvolume — met de twee resterende afleveringen die begin juli verschijnen — neemt een aantal scherpe bochten naar links van de gevestigde formule van de serie, en durft het ensemble te versplinteren in een aantal heel verschillende verhalende zakken terwijl het verder leunt op dat territorium van donkerder horror dan ooit tevoren.

Slechts enkele maanden na seizoen drie – een feit dat regelmatig hilarisch wordt neergezet door de opvallend oude cast – begint seizoen vier met Elf (Millie Bobby Brown) die probeert haar leven opnieuw te beginnen in het zonovergoten Californische stadje Lenora Hills, maar ze vecht tegen pestkoppen zonder de bovennatuurlijke vermogens die ze verloor toen we haar voor het laatst zagen.

Stranger Things seizoen 4-002-600x300

Terug in Hawkins, Indiana, moet de bende het hoofd bieden aan de opkomst van een nieuwe bovennatuurlijke dreiging – een angstaanjagend mensachtig wezen dat bekend staat als Vecna, dat door heel Hawkins raast en zich voedt met de angst en bezorgdheid van onrustige tieners voordat ze hen tot in hun botten doden. brekende, opvallende mode.

Elders wordt Hopper (David Harbour) opgesloten in een Sovjet-goelag na zijn offer aan het einde van seizoen 3, en het is aan Joyce (Winona Ryder) en Murray Bauman (Brett Gelman) om een ​​manier te vinden om hem te redden.

Op papier biedt dit voldoende drijvende verhalende brandstof voor zeven tv-afleveringen, en toch heerst het gevoel dat de Duffer Brothers zichzelf en hun cast veel te dun hebben uitgerekt.

Met op één na alle afleveringen langer dan 70 minuten – de finale van Volume 1 is eigenlijk 98 minuten filmduur – is de verwachting dat de show zijn reikwijdte en inzet aanzienlijk zal vergroten naarmate het de laatste fase van zijn algemene verhaallijn ingaat.

Stranger Things seizoen 4-003-600x400

En toch is er een altijd aanwezig gevoel van opgeblazenheid dat door de zeven afleveringen loopt dat de Duffers nooit een scherp dramatisch focuspunt voor de serie leken te hebben gevonden, in plaats daarvan lusteloos op een bonte manier van de ene verhaallijn naar de andere gingen.

Het helpt niet dat er zo’n duidelijke inconsistentie is tussen de belangrijkste verhaallijnen; Het Hawkins-monsterplot en de persoonlijke odyssee van Elf zijn duidelijk de sterkste verhalen, terwijl Hoppers gevangenschap een opgeblazen en repetitieve excursie is die opraakt lang voordat hij eindelijk een oplossing vindt. Joyce wordt dit keer teleurstellend naar de achterbank gedegradeerd in haar poging om Hopper te bevrijden.

Maar op grotere schaal is het teleurstellend om te zien dat de bezetting is opgesplitst in zulke geïsoleerde percelen die het potentieel voor kruisbestuiving ontkennen, waardoor ze elk duizenden kilometers van elkaar verwijderd zijn. Gezien het aantal hoofdpersonages wiens rollen aan het einde van het seizoen bijna als niets voelen, is er een duidelijk gevoel dat de pudding overdreven is – met name de gebroeders Byers, Will (Noah Schnapp) en Jonathan (Charlie Heaton).

De strijd van het jongleren met letterlijk tientallen personages op dit punt is duidelijk voelbaar zonder de toevoeging van tal van belangrijke nieuwe personages, zoals:

Zelfs met zo’n groot scherm voelen zoveel personages zich niet bediend door dit verhaal, dat in zijn ambitie de meest fundamentele fundamenten vergeet die de serie in de eerste plaats zo’n hit maakten. de aantrekkingskracht van het zien van deze jongeren die samen griezelige shit in hun stad onderzoeken.

Stranger Things seizoen 4-004-600x400

maar vreemdere dingen kan natuurlijk niet voor altijd hetzelfde verhaal vertellen, en het is gewoon realistisch dat tieners op een gegeven moment echt wegdrijven van hun vrienden, zelfs als de Duffers geen manier kunnen vinden om dit op bevredigende wijze met elkaar te verzoenen.

Maar hoe negatief die beoordeling ook mag klinken, seizoen vier is gemakkelijk de meest verhalende en sonisch avontuurlijke aflevering van afleveringen die de duidelijke liefde van de Duffers voor klassieke horror laten zien. De centrale dreiging lijkt overduidelijk op de dromerige terreur van Een nachtmerrie op Elm Street’s Freddy Krueger, en in een andere zoete knipoog ernaar, verscheen Krueger-acteur Robert Englund in één aflevering als de spil van de plot.

Elders worden de Stephen King-ismen opgevoerd tot 11, wat zeker meer dan een paar grijns zal opleveren voor zijn vele fans, maar niet berust op louter hulde en nostalgie-aas – zoals een van de eerlijkste meest keiharde recensies van de show is geweest – seizoen vier durft een echt verontrustende horrorstemming te creëren.

Zonder al te veel in detail te treden, is de serie nog nooit zo zenuwslopend of grotesk geweest; Body horror is een regelmatige oproep in deze zeven afleveringen op een manier die zowel echt brutaal als volledig onverwacht is. Het behandelt ook enkele minder onderzochte kwesties van zijn tijd, zoals de beruchte Satanische Paniek van de jaren ’80, waarin de media de mythe in stand hielden dat het satanisme de Verenigde Staten probeerde te ondermijnen en de jeugd van het land te corrumperen.

Stranger Things seizoen 4-005-600x400

Sinds haar oprichting, vreemdere dingen voelde een beetje als pizza in tv-vorm; zelfs in zijn slechtste vorm – namelijk de beruchte achterdeur seizoen 2 piloot – slaagt er nooit in om onder een basisniveau van plezier te duiken, en met dat doel kunnen zelfs de slordige misstappen van seizoen 4 niet tippen aan de uitstekende productiekwaliteit en inspanning van het volledig ondermijnen van de bezetting .

De visuele effecten lijken het filmbudget van elke aflevering waardig, en het driemanschap van de Duffers, Shawn Levy (vrije man) en Nimród Antal brengen een echt stilistisch gewicht naar voren. Dit wordt het best bewezen door een spannende ontsnappingsreeks halverwege het seizoen op een bepaalde populaire popbanger en een korte maar opwindende single-take shootout.

De cast heeft ook geen stap overgeslagen, met Millie Bobby Brown (zoals gewoonlijk) die opvalt als Eleven, Sadie Sink als de verontruste Max en Maya Hawke als de instant fan-favoriet Robin van vorig seizoen. Maar er is geen zwakke schakel in de set, en alle nieuwe toevoegingen – waaronder niet alleen Eddie van Joseph Quinn, maar ook Jonathans nieuwe Cali Stoner-sidekick Argyle (Eduardo Franco) – passen moeiteloos in het collectief.

Globaal genomen vreemdere dingen Het vierde seizoen verloopt niet zo soepel als de eerdere delen, maar het probeert op een respectvolle manier iets anders te doen, zelfs als het verzandt in een grote verhalende bloat. Verlaag je verwachtingen en er is genoeg om hier van te genieten, zij het beslist inconsistenter dan ooit.

Shaun Munro – Blijf mij volgen Twitter voor meer tv-uitstapjes.