tuniek review

Zeven jaar geleden kondigde ontwikkelaar Andrew “Dicey” Shouldice een aanstaande aan zeldazoals genoemd isometrisch avonturenspel tuniek. Met een niet nader genoemde vosheld, tuniek Het leek op een geanimeerd prentenboek en trok al snel de aandacht van gamers die op zoek waren naar een nostalgische reis terug naar de dagen van de NES. tuniek is eindelijk uitgebracht op pc- en Xbox-consoles, maar er zijn een paar kanttekeningen die spelers moeten overwegen voordat ze aan hun reis beginnen.

tuniek De eenvoudige, kleurrijke en charmante visuele presentatie zal spelers onmiddellijk de wereld in trekken, verleid ze om hun hoofd in elke hoek te steken en mysteries te ontdekken. In een recent Game Rant-interview met tuniek Ontwikkelaar Shouldice legde uit dat ik dit “gevoel van verwondering en verkenning van het onbekende wilde vastleggen”. De missie is zeker geslaagd, aangezien het spel meesterlijk probeert doorgangen en schatten uit het zicht te verbergen, met sommige paden bijna Escher-achtig in hun opstelling.

tuniek deelt geleidelijk zijn geheimen, waarbij sommige facetten van de gameplay worden gereserveerd voor ontdekking naarmate het spel vordert. Net wanneer de speler denkt dat hij het einde nadert, dwaalt hij naar een nieuw gebied en vindt meer missies om te voltooien. Veel spelers zullen blij zijn, en misschien een beetje trots, wanneer ze een goed verborgen kortere weg vinden rond een groep taaie vijanden, of een bijna onzichtbaar pad tegenkomen naar een voorraad edelstenen. Schatkisten, upgrades en zelfs hele kerkers zijn de beloningen voor oplettende en nieuwsgierige spelers.

Behendig kunstontwerp strekt zich uit tot de hoofdrolspeler en vijanden van het spel, die allemaal goed zouden verkopen als ze opnieuw zouden worden ontworpen als knuffelbeesten. tuniek stijl zal bijna iedereen aanspreken, jong en oud, met zijn schattige en eenvoudige ontwerp, felle kleuren en rustgevende muziek. Het spel is echt een juweeltje voor degenen die het geduld hebben om tot het einde door te kijken, maar sommigen zullen misschien verbaasd zijn over hoe moeilijk het spel kan zijn. Spelers mogen niet in slaap gesust worden door de prettige verpakking van het spel, die een wereld verbergt die soms meedogenloos is.

Het zal niet lang duren voordat spelers dat beseffen tuniek is een Souls-achtige game vermomd als een kleurrijk verhalenboek, compleet met pareren, uithoudingsvermogen en vreugdevuren. Het spel kan frustrerend moeilijk zijn, vooral in het begin wanneer de speler aan het leren is tuniek logica en mechanica. Naarmate de naamloze vos-protagonist hun verdediging, aanval en gezondheid verbetert, kan het spel meer neigen naar bevredigend moeilijk.

De grote gevechten zijn bijna gelijk Donkere zielen als het gaat om problemen, en verslagen worden is misschien nog meer uitputtend omdat het minder vermijdbaar is. niet hoe zielen spelletjes, succes bij tuniek hangt soms net zoveel van geluk af als van vaardigheid. De moeilijkheidsgraad van dit spel is niet altijd een uitdaging die kan worden overwonnen door te oefenen, vaardigheden te oefenen of te nivelleren. Soms voelt het als een moeilijkheid zonder doel die alleen een gevoel van opluchting geeft en geen voldoening achteraf.

Dit zal het spel maken een test van vastberadenheid voor sommige spelers, die afbreuk doet aan wat anders een ontzettend leuke en magische ervaring zou kunnen zijn. Het is mogelijk om binnen vijf minuten na het starten vast te lopen en de eerste gevoelens waarmee sommige spelers worden geassocieerd tuniek zijn frustratie en verlies. Een ander obstakel zijn de vele verborgen paden die het verkennen van het spel zo spannend maken. De wereld van tuniek kan soms labyrintisch en verwarrend aanvoelen, en zelfs eerder bezochte plaatsen kunnen moeilijk terug te vinden zijn. De situatie wordt niet verbeterd door het feit dat de kaart van een gebied pas kan worden gevonden als de speler al halverwege is.

Dat zeldageïnspireerde indie-games kunnen in theorie in ongeveer 15 uur worden voltooid, maar het is heel goed mogelijk om de 30 uur te halen voordat de aftiteling begint. In tegenstelling tot sommige spellen met opzettelijk verhoogde moeilijkheidsgraad, is het niet altijd gemakkelijk of zelfs mogelijk om gewoon een level omhoog te gaan en later terug te komen. De items die worden gebruikt om de aanval en verdediging te vergroten, zijn in elk gebied beperkt, en als de speler het moeilijk heeft om vijanden neer te halen, zijn de enige opties volharden of stoppen.

Er wordt veel tijd besteed aan het steeds opnieuw doden en bestrijden van dezelfde vijanden, en dit leidt tot het volgende knelpunt Tuniek. De besturing kan onhandig aanvoelen en het spel moeilijker maken dan het anders zou zijn. Hoewel vijandelijke aanvallen vrij snel kunnen worden ontdekt, leidt de wetenschap dat dit niet per se tot de overwinning leidt, en sterven als gevolg van trage of onhandige besturing, maakt elke aanval des te furieuzer.

Een voorbeeld van de twijfelachtige besturing is de lock-on-monteur, die niet altijd op de vijand gericht is die zich het dichtst bij de speler bevindt. Het lijkt willekeurig te fixeren op iedereen ergens op het scherm. Terwijl de speler tegenover een groep vijanden staat op slagbereik, kan het lock-on-systeem zich richten op een vijand op een ontoegankelijke heuveltop. Dus de speler moet handmatig van doelwit wisselen, gedurende deze tijd is de kans groter dat hij schade oploopt en sterft omdat hij niet te maken heeft met de vijanden die hem actief aanvallen. Het zou ook een zegen zijn als lock-on een schakelaar was, aangezien de speler op elk moment tijdens een gevecht met drie tot vijf knoppen moet jongleren: lock-on, schild, aanval, ontwijken en richten. Een prestatie die niet iedereen zal kunnen bereiken.

Een primair ontwerpelement van tuniek is de eenvoud, en hoewel dat een aangename esthetiek is, is het soms ook nadelig voor de gameplay. Een van de meest raadselachtige aspecten van het spel is de overvloed aan items waarvan het gebruik onduidelijk is. Zonder blind experimenteren (wat eerlijk gezegd tot grappige momenten kan leiden), kunnen spelers het hele spel spelen zonder ooit te weten waar sommige items in hun inventaris voor dienen.

De spelinstructies, die stuk voor stuk worden ontgrendeld, verklaren ook niet veel, aangezien de helft ervan in gestileerd, cryptisch schrift is geschreven. Deze raadselachtige taal is charmant en draagt ​​bij aan het mysterie van de game, maar zorgt ook voor een aanhoudend gevoel van verwarring. Spelers plunderen bijvoorbeeld een sleutel helemaal aan het begin van het spel, maar krijgen nooit te horen dat het een sleutel is. Het lijkt er niet echt op, spelers kunnen het niet onderzoeken om inzicht te krijgen, en de handleiding die het beschrijft is pas later in het spel te vinden. Het is dus mogelijk om 10 minuten doelloos rond te lopen met dit item in je inventaris, je afvragend hoe je bij het volgende gebied komt.

tuniek is meer dan één zelda kloon en win veel spelers – degenen die houden van de kunststijl, de niet aflatende uitdaging, het gevoel van verkenning en ontdekking. Maar mensen die het spel oppikken, moeten zich ervan bewust zijn dat dit een nichetitel is die sommige spelers gewoon niet het geduld hebben om te voltooien. Degenen die de handschoen opnemen, zullen een plezierige, zij het soms frustrerende ervaring vinden die alle lof verdient.

tuniek is beschikbaar op pc, Xbox One en Xbox Series X/S. Game Rant is voor deze review voorzien van een Steam-code.

MEER: Hoe Tunic kan profiteren van het succes van Death’s Door