Vampier in de tuin: seizoen 1 recensie

Vampire in the Garden is nu te zien op Netflix.

Vampire in the Garden zet Netflix’s trend voort om de Origineel video-animatieformaat voor een nieuwe generatie die originele series maakt met fantastische animaties en meer dan een behoorlijke hoeveelheid bloed, allemaal in kleine verpakkingen. De serie is de nieuwste samenwerking tussen de streamer en Wit Studio, misschien wel een van de meest opwindende studio’s die tegenwoordig in anime werken. Maar zelfs als de graphics het leveren, blijft het verhaal achter bij Wit’s geweldige recente output Rangschikking van koningen en Spy x familie.

De show speelt zich af in een wereld waar een plaag de opkomst van vampiers over de hele wereld heeft veroorzaakt. De daaropvolgende oorlog overweldigde uiteindelijk de mensen tot het punt waarop de laatste overblijfselen van de mensheid nu leven in een stad omringd door enorme muren die hen beschermen tegen de monsters buiten – klinkt bekend? En omdat vampiers een gevoelig gehoor hebben, is alle muziek en cultuur in wezen verbannen en vergeten, en kunnen alleen de vampiers buiten de muren in comfort en luxe leven.

Beste nieuwe anime om naar te kijken (seizoen lente 2022)

Het verhaal draait om Momo, een kleine kindsoldaat die terughoudend is om niet-uitgelokte vampierkinderen te doden. Op een dag besluit ze weg te rennen uit de stad van de mensen en heeft ze een noodlottige ontmoeting met Fine, de koningin der vampieren, die de vampierwereld beu is en ook letterlijk ziek is van het weigeren om mensenbloed te drinken. Met legers aan beide kanten van het conflict achter zich, vormen Momo en Fine een verboden alliantie en gaan ze op zoek naar een legendarisch paradijs waar mensen en vampiers in harmonie samenleven.

Het verhaal heeft een melancholische toon in de vijf afleveringen, met thema’s van vooroordelen en verlangen die doen denken aan Wolf’s Rain maar ook aan de originele Fullmetal Alchemist – het nummer zou gemakkelijk kunnen worden verwijderd Bratja in elke aflevering en het zou als een harnas om de onstoffelijke ziel van een kinderalchemist passen. Hoewel het geen belangrijk aandachtspunt is, bevat Vampire in the Garden een aangrijpende anti-oorlogsboodschap over het weglopen van conflicten als de enige manier om echt uit de cycli van geweld te breken. In veel opzichten komt deze anime het dichtst in de buurt van fans die zien hoe Wit de laatste paar seizoenen van Attack on Titan geanimeerd zou hebben en de spil ervan naar een meer genuanceerd en politiek gevecht.

Zoals gewoonlijk brengt Studio Wit nauwgezet, verbluffend vakmanschap om zijn wereld tot leven te brengen, dus elk detail draagt ​​bij aan het verhaal. Het weelderige productieontwerp, met name de tsaristische invloeden voor de vampierwerelden, met hun weelderige kastelen vol licht, weelderige jurken en prachtige muziek, doet denken aan het misdadig over het hoofd gezien meesterwerk van de vroege jaren ’00 Gankutsuou: De graaf van Monte Cristo. Ondertussen leven mensen in saaie, grijze, door het Sovjettijdperk geïnspireerde gebouwen zonder persoonlijkheid of gevoel voor mode, een weerspiegeling van hun saaie leven. Kunst, vooral muziek, is enorm belangrijk voor de serie, die cruciaal is voor zowel de centrale thema’s van het verhaal als om te laten zien hoe kunst ons kan afleiden van onze problemen en kwalen, en hoe de afwezigheid ervan tot ellende kan leiden. Terwijl mensen duidelijk slechtere levens leiden sinds de cultuur werd verboden, vullen vampiers hun lege harten met artistieke afleiding die ze niet echt kunnen vullen, vooral nu menselijk bloed schaars is.

Maar dit alles gebeurt alleen op de achtergrond. Het is niet verwonderlijk dat de actie nog steeds van het hoogste niveau is, met vuurgevechten die 3D en 2D combineren op een manier die het beste van beide media, dynamische choreografie en handheld-achtige camerabewegingen naar voren brengt die de spanning van elk gevecht naar voren brengen. Net als de Underworld-films, toont Vampire in the Garden steeds coole manieren om vampiers te bestrijden, waarbij technologie specifiek voor die vijand wordt ontwikkeld, van krachtige zoeklichten die als artillerie dienen tot daadwerkelijke mecha’s.

Uiteindelijk voelt Vampire in the Garden aan als een verhaal dat we al een miljoen keer hebben gezien.

En toch voelen de vijf afleveringen van de serie over het algemeen niet gaar aan. Elke keer dat het iets probeert te doen om enig licht op zijn wereld te werpen en een nieuwe kijk op de vampiergeschiedenis te laten zien, deinst het snel terug en laat het in de steek, wijzend op vele onopgeloste geschiedenissen. Er is een intrigerend zijverhaal over een stad die in tweeën is gesplitst, waar mensen aan de ene kant comfortabel leven en aan de andere kant bloed ruilen met de vampiers voor geld, maar het wordt niet langer als etalage beschouwd.

Uiteindelijk voelt Vampire in the Garden aan als een verhaal dat we al een miljoen keer hebben gezien, erger gemaakt maar met coole beelden. Het is zeker een stap terug voor Wit Studio, maar nog steeds een interessant concept dat geen enorme tijdsinvestering oplegt.