Vijf films die worden vertoond op het Fantasia International Film Festival 2022 [Film Festival Preview]

Het Fantasia International Film Festival, een jaarlijks toevluchtsoord voor de nieuwste en beste genrefilms, begint deze week, en ter voorbereiding hebben we een kijkje genomen bij vijf van de films die je dit jaar moet zien. Fantasia loopt van 14 juli tot 3 augustus 2022.

5. Pez-outlaw

Het begin van deze Fantasia-show is een van de meer verrassende documentaires die voortkomen uit een fantastisch samengestelde verzameling documentaires. gerechtvaardigd De Pez Outlaw, geregisseerd door Bryan en Amy Storkel, is het verhaal van Steve Glew, een zachtaardige, kleine stad uit Michigan met een voorliefde voor nogal belachelijke plannen om snel rijk te worden. Hij overtreft zichzelf echter wanneer hij de markt voor zeldzame Pez-dispensers ontdekt, waardoor hij door Oost-Europa vliegt op zoek naar de zeldzaamste van de zeldzame efemere verschijnselen. In veel opzichten vergelijkbaar met andere Neo-Heist-documentaires, vooral die van HBO McMillions documentaire serie, pez outlaw is een aangrijpend werk met een hoge spanning ondanks ogenschijnlijk kleine inzetten. De relatie tussen Steve en zijn familie is ongelooflijk ontroerend en geeft het broodnodige verhalende gewicht, en wanneer de slechterik van de film, The President, verschijnt, schakelt de film in een voorheen onverwachte versnelling. Charismatisch geregisseerd, blijft de film nooit meer welkom, en met slechts 85 minuten pakt de film een ​​geweldige klap uit. Talking-head-interviews vertragen de zaken een beetje, maar het hoofdpersonage geeft de film een ​​schot in de arm wanneer hij op het scherm verschijnt. Dit is een speciale kleine afbeelding die zeker gangbusters zal maken, vooral als het gaat om streamingdiensten.

4. Het kind met de gouden arm

En nu naar de terugblik op het festival van dit jaar. Deze klassieker van de Shaw Brothers en legendarische regisseur Chang Cheh, met in de hoofdrol de legendarische Venom Mob, vertelt het verhaal van een man (Sun Chien) die Gold moet begeleiden naar een regio die wordt gecontroleerd door de Chi Sah-bende. Een van de meest originele en originele vechtsport-epen aller tijden, het is een geliefd beeld geworden onder genreliefhebbers en speelt zich af als slechts een van de vele Shaw Brothers-klassiekers die niets meer zijn dan een campy, nachtelijke grindhouse naast B – Images of echt gerespecteerde stukken meesterschap over actiefilms. Toegegeven, een genre waar ik niet zo bekend mee ben. Toen ik dit voor het eerst zag, was het alsof iemand een knop in mijn hoofd omdraaide, wat bewijst dat dit genre van cinema zoveel meer is dan alleen kamperen. Prachtig geschoten, met een paar ademloze actiestukken (alleen de finale is een van de beste die je ooit zult zien) en zelfs een aantal fantastische openingstitels, dit is een actiefilm die je moet zien om het te geloven.

3. Happer’s komeet

Over unieke films gesproken, er is dit jaar geen enkele film vertoond die beter bij dat plaatje past dan de suggestieve, beklijvende mijmering van Tyler Taormina over de buitenwijken Happer’s komeet. Taormina is misschien het best bekend als de filmmaker achter de geliefde en *briljante* Ham op Rogge, en met zijn nieuwste, komt hij aantoonbaar dichterbij dan wie dan ook ooit tot de kern is gekomen van wat de afgelopen 2,5 jaar zo verschrikkelijk heeft gemaakt. Misschien een hoogtepunt van wat bekend zal worden als pandemische cinema, Taormina’s brutale fotografische cinematografie springt van het scherm vanaf frame één en voelt meer als een Gregory Crewdson-foto dan als een speelfilm. De 62 minuten durende, dialoogvrije afdaling naar de hel van isolement en moderniteit is een prachtig surrealistisch werk dat deze schijnbaar afzonderlijke horrorverhalen verbindt door een niet-aflatende toewijding aan stemming, meer dan verhalend. Geen twee verhalen zijn hier hetzelfde; met verhalen variërend van een vrouw die op een bank rust tot een man die zijn wenkbrauwen epileert, allemaal in evenwicht gehouden door een sfeer van existentiële onheil. Perfect passend voor ons specifieke tijdstip, met behulp van tijdloze iconografie heeft dit dat moment in de geschiedenis het beste gecementeerd, aantoonbaar beter dan ooit tevoren.

2. In mijn huid

De laatste retrospectieve opname op deze lijst is misschien wel een van die geweldige New French Extremity-afbeeldingen die je nog niet hebt gezien. Geregisseerd door de onvergelijkbare Marina de Van, in mijn vel vertelt het verhaal van een marketingassistent die, nadat ze op een feestje per ongeluk haar been heeft afgesneden, langzaam aan de wond begint te scheuren en merkt dat het personage van de Van steeds verliefder wordt op haar eigen huid. Letterlijk. Een van de grote miskende horrorfilms van de eeuw, in mijn vel markeerde de Van’s regiedebuut en luidde de wereldcinema in met een unieke en opwindende nieuwe regiestem. Deze mijmering over lichamelijke autonomie, die tot voltooiing wordt gebracht in lichamelijke horror, kan ploeteren in auto-kannibalisme, maar de schok hier is niet zonder zijn oprechte emoties, waarbij De Vans Esther tot haar recht komt door diepgaande zelfontdekking te vinden in het schokkende bloed. Zeker schrijnend, er is ook een vreemde catharsis in het verhaal hier, waarbij het idee van zelfontdekking door zelfvernietiging een directe weerlegging is van dat idee dat “het lichaam een ​​tempel is”. Prachtig gefotografeerd en diep intiem, in mijn vel is een eenmalig beeld dat nog steeds een van de grote onaangekondigde meesterwerken van de jaren 2000 is.

1. Shin Ultraman

Tot slot wordt deze preview afgerond met misschien wel de spannendste actiefilm van het jaar tot nu toe. Afkomstig van de geliefde auteur Shinji Higuchi Shin Ultramanhet fantastische vervolg van de regisseur op zijn wereldberoemde Shin Godzillaen ziet hem opnieuw contact met hem maken Neon Genesis Evangelion Schrijver Hideaki Anno. Een andere herinterpretatie van de legendarische Japanse IP, Shin Ultraman is de nieuwste in de ultraman Serie die begon in 1966 en deze keer een soort oorsprongsverhaal vertelt voor het titanische buitenaardse wezen. Nadat Japan een overheidsinstantie heeft opgericht om te reageren op plotselinge pieken in de kaiju-activiteit, het S-Class Species Suppression Protocol, arriveert de gigantische zilveren alien die bekend staat als Ultraman om de razende monsters te vernietigen. Echter, SSSP officier Shinji Kaminaga wordt gedood in het kruisvuur, en Ultraman accepteert in het geheim zijn verschijning. Het resultaat is een van de beste actiefilms van het jaar, een prachtig geschoten stuk sci-fi kaiju-verhalen dat een aantal fantastische uitvoeringen omvat en deze plaatst in een wereld die tegelijkertijd indrukwekkend modern is en tegelijkertijd een glimp biedt van het soort surrealisme waaruit de originele tokusatsu-beelden van de film voortkwamen, zo spannend. Higuchi’s film, een liefdesbrief aan een vervlogen tijdperk van filmmaken, is gespierd geënsceneerd zonder te voldoen aan een bepaalde esthetiek, en blaast nieuw leven in een ander stuk schijnbaar stagnerende IP. een unieke film Shin Ultraman.